Møde i udvalget d. 5. marts 2018

13.   Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag samt regulativer for vandforsyninger 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-85449               Dok.nr.: 330-2018-55164                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Planlægnings- og Bæredygtighedsudvalget skal tage stilling til om det over for Byrådet kan anbefales at godkende ændring i Regulativ for SK Vand A/S, samt et revideret takstblad med indstiftelse af et målerbrønds abonnement på 575 kr./ år/ målerbrønd (beløbet er eksklusiv moms).
Baggrund
SK Vand A/S (i det følgende ”Forsyningen”) har sendt en anmodning med et revideret regulativ og takstblad til godkendelse. Desuden er bilagt protokol fra Forsyningens bestyrelse, hvor punktet også er behandlet, samt en opgørelse over omkostninger ved udskiftning af målerbrønde.
Regulativændringen er begrundet i en problemstilling med udspring i Forsyningens overtagelse af Kelstrup-Næsby Strand Vandværk (i det følgende KNS) tilbage i 2004.
I forbindelse med overtagelsen blev det gamle vandværks ca. 850 målerbrønde ved en fejl overtaget som Forsyningens ejendom, selv om det rettelig ikke var i overensstemmelse med det daværende (og nuværende) regulativ, hverken for de private vandværker eller for Forsyningen. Uagtet dette ejede KNS angiveligt målerbrøndene, da vandværket blev overtaget af Forsyningen i 2004. Derfor er det, i købsaftalen mellem KNS og Forsyningen, angivet at overtagelsen også omfatter målerbrøndene.
Købsaftalen kan efter Forsyningens opfattelse ikke gøres gældende i forhold til overtagelse af målerbrønde, fordi der er tale om en såkaldt vanhjemmel. Det vil sige, at der blev indgået en købsaftale med et ”ulovligt” aftalepunkt om, at Forsyningen overtog ejerskabet af målerbrønde. Omvendt mener forbrugerrepræsentanter i det gamle KNS område, at der ikke kan være tvivl om, at målerbrøndene er Forsyningens, da det tydeligt ses i den indgåede købsaftale.
Problemstillingen bliver for alvor aktuel nu, hvor forbrugerne inden for KNS-området skal have nye digitale vandmålere. De gamle målerbrønde er for små til at rumme de nye målere, hvorefter det bliver nødvendigt at udskifte de gamle målerbrønde. Da parterne ikke er enige om ejerskabet af målerbrønde, opstår en tvist om, hvem der sluttelig skal betale for anlægsarbejde og ny målerbrønd.
Hvis Forsyningen betaler for arbejdet, er der risiko for, at ydelsen til grundejerne kan betragtes som forskelsbehandling både praktisk og økonomisk i forhold til de øvrige forbrugere i SK-Vand A/S, da forbrugere uden for KNS indirekte kommer til at bidrage for en service, der kun ydes til forbrugere inden for KNS
For at imødegå denne problemstilling, uden at tage stilling til ejerskabet, men alligevel give mulighed for at Forsyningen udskifter og servicerer målerbrønde, fremlægger Forsyningen et forslag til regulativændring.
Fremadrettet vil Forsyningen udskifte og servicere målerbrønde i KNS-området, mod at grundejerne faktureres et målerbrøndsgebyr. Gebyret skal dække omkostningerne til udskiftning af målerbrønd og fremtidig tilsyn og service. Forsyningen ønsker ikke at udbrede denne service generelt, så den kommer kun til at gælde inden for KNS-området.
Det foreslåede målerbrønds-abonnement afspejler Forsyningens forventede udgifter til udskiftning af målerbrøndene, hvor der er taget udgangspunkt i en teknisk levetid på 20 år.
Desuden indføres en generel bestemmelse om, at når der på en ejendom forefindes målerbrønd, skal forbrugs-måleren altid placeres i målerbrønden.
Retligt grundlag
Regulativer og takstblade udarbejdes og godkendes efter §§ 53 og 55 i Lov om vandforsyning.
Byrådets afgørelse om godkendelse eller forkastelse af taksterne kan ikke påklages administrativt, jf. vandforsyningslovens § 76, stk. 1, nr. 4.
Byrådets behandling kan indbringes for Ankestyrelsen, som fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Byrådets godkendelse af regulativet kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet jf. vandforsyningslovens §§ 75 og 76
Handlemuligheder
Miljø-, Planlægnings- og Bæredygtighedsudvalget kan vælge at godkende regulativændringerne og den tilhørende takstbladsrevision eller afvise dem.
Hvis ændringerne afvises skal der foreligge en begrundelse for, hvorfor ændringen er ulovlig, og derfor ikke kan godkendes.
Vurdering
En uddybende vurdering er bilagt sagen.
Byrådet kan i afgørelsen lægge vægt på, om taksterne er fastsat på lovligt og sagligt grundlag, og at enkelte forbrugere eller forbrugergrupper ikke belastes eller begunstiges i strid med vandforsyningsloven, herunder lovens formål.
Der er en risiko for, at ændringerne kan betragtes som forskelsbehandling, fordi forbrugerne uden for det gamle KNS-område ikke får mulighed for at lade Forsyningen servicere deres målerbrønd mod en abonnementsbetaling. Omvendt får forbrugerne inden for KNS-området ikke mulighed for at slippe for målerbrøndsabonnement, som forbrugerne uden for KNS-området jo gør.
På den anden side skiller forbrugerne inden for det gamle KNS-område sig ud omkring forholdet til målerbrønde. Med de nye bestemmelser lægges op til, at Forsyningen varetager udskiftning og service af målerbrønde inden for KNS-området i modsætning til den øvrige del af forsyningsområdet, hvor Forsyningen ikke varetager denne opgave.
Det taler for, at de nye regulativbestemmelser og indførelsen af et målerbrøndsabonnement inden for KNS-området ikke kan betragtes som forskelsbehandling, men derimod en økonomisk ligestilling i forhold til de ydelser Forsyningen leverer.
Indførelsen af de nye regulativbestemmelser og et målerbrøndsabonnement vurderes ikke som værende ulovlig, herunder at stride imod ligebehandlingsprincipper, hvile-i sig-selv princippet eller lovgivningen i øvrigt.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det over for Byrådet anbefales,
1.    at de ønskede regulativændringer godkendes
2.    at den ønskede ændring i takstbladet, hvor der indføres et målerbrønds-abonnement på 575 kr./ år, godkendes.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Anbefales.
Udvalget ønsker oplyst, om en grundejer i KNS området kan fravælge målebrøndsabonnement for selv at servicere og udskifte målerbrønd.